Nettisivustot haluavat sitouttaa kävijänsä niin, että nämä palaisivat kerta toisen jälkeen sivustolle ilman erillistä mainostusta. Mainostaminen maksaa aina jotain, joten on edullisempaa, jos brändi muistetaan ja sivustolle suoraan näkemättä mainoksia.
Tällainen sitouttaminen tapahtuu entistä useammin interaktiivisen sisällön ja elementtien avulla. Interaktiivinen sisältö aktivoi, saa muistamaan ja sitouttaa aivan eri tavalla kuin passiivinen sisältö.
Reaaliaikainen interaktiivinen sisältö yleistyy
Parhaimmillaan interaktiivinen sisältö voi tapahtua reaaliajassa kävijän käyttäessä sivustoa. Esimerkiksi nettikasinot tarjoavat nykyisin elementtejä reaaliajassa. Suosittu Vulkan Vegas -nettikasino tarjoaa esimerkiksi live-kasinon, jossa pelaajat voivat pelata reaaliajassa kasinopelejä, kuten pokeria, rulettia ja blackjackia. Live-kasinoilla pelejä johtaa oikeat pelinhoitajat, jotka pelaajat voivat nähdä reaaliajassa videon välityksellä jakamassa kortteja tai laittamassa rulettikuulan kiertämään.
Live-kasinoilla pelaajat voivat myös vaihtaa ajatuksia muiden pelaajien sekä pelinhoitajan kanssa chatin kautta. Tämä interaktiivinen elementti sitouttaa pelaajia entisestään ja luo mukavan ja sosiaalisemman tunnelman pelaamiseen, mikä todennäköisesti saa pelaajat palaamaan uudestaankin samalle sivustolle ja samaan pelipöytään. Ihmiset haluavat entistä enemmän sosiaalisempia pelikokemuksia, joten on selvää, että tällaisia interaktiivisia elementtejä tullaan jatkossa näkemään lisää.
Reaaliaikainen interaktiivinen sisältö erottuu massasta ja aktivoi nettisivun kävijöitä aivan eri tavalla. Sivustojen tulee kuitenkin huomioida myös kustannukset samalla, sillä reaaliaikaisen sisällön tuottaminen voi olla kallista. Parhaimmillaan reaaliaikaisen sisällön muodostuminen voidaan siirtää täysin käyttäjien luoman sisällön varaan, jolloin tarvitaan vain esimerkiksi jonkinlaisia moderaattoreitta pitämään sisältö siistinä.
Kyselyt ja testit
Kyselyt ja testit ovat suosittu ja edullinen tapa tarjota interaktiivista sisältöä nettisivustoilla. Näiden interaktiivisten elementtien tarkoituksena on paitsi viihdyttää käyttäjiä, myös luoda henkilökohtaisempia kokemuksia ja luoda aivan eri tavalla kävijöitä aktivoivaa sisältöä.
- Kun käyttäjä pääsee vastaamaan kysymyksiin, tekemään testejä tai arvioimaan mieltymyksiään, hän tuntee olevansa aktiivisesti mukana sisällössä, mikä sitouttaa hänet vahvemmin sivustoon.
- Kyselyjen ja testien ei tarvitse olla edes mitenkään näyttäviä, ja netissä on tarjolla valmiita alustoja niiden tekemiseen jopa ilmaiseksi omalla sivustolla.
- Kyselyt ovat usein sellaisia, joissa kävijät voivat ilmaista omia mieltymyksiään ja tapojaan, joka on monen kävijän mieleen ja saa kävijän kokemaan, että hänen mielipiteillään on vaikutusta.
- Testeissä taas voi testata omaa osaamistaan ja tietämystään, mikä aktivoi aivonystyröitäkin ja innostaa varsinkin niitä, jotka pitävät kilpailemisesta.
- Kyselyiden ja testien avulla voidaan kerätä tietoa käyttäjien mieltymyksistä, mikä auttaa sivustoja kehittämään entistä kohdennetumpaa ja käyttäjälähtöisempää sisältöä.
Nämä interaktiiviset elementit lisäävät sisältöön monipuolisuutta ja tuovat käyttäjille uusia tapoja osallistua. Usein kävijät ovat valmiita tekemään kyselyjä ja testejä ilmaiseksi, mutta pienellä palkinnolla osallistumisprosenttia saadaan nostettua entisestäänkin.
Mobiililaitteet luovat uusia mahdollisuuksia sitouttamiselle
Nettisivustot voivat luoda mobiilikäyttäjille räätälöityä interaktiivista sisältöä hyödyntämällä älylaitteiden ominaisuuksia, kuten kosketusnäyttöä, kiihtyvyysantureita ja GPS-paikannusta. Kosketusnäyttö tarjoaa aivan uudenlaisen tavan olla vuorovaikutuksessa sisällön kanssa erilaisilla pyyhkäisyillä. Nykyisin käyttökokemus onkin usein parempi jo mobiilisti, kuin tietokoneella.
Myös edellä mainitut kyselyt ja testit voidaan toteuttaa kätevästi mobiilisti. Samoin esimerkiksi nettikasinoilla tarjolla olevat raaputusarvat tarjoavat puhelimen ja tabletin näytöllä erilaisen raaputuskokemuksen kuin tietokoneella pelattaessa. On aina tärkeää tarjota jotain aivan uutta, sillä kävijät pitävät ja jakavat mielellään tutuilleenkin aivan uudenlaista sisältöä.
Kiihtyvyysanturien hyödyntäminen voisi myös mahdollistaa peleissä esimerkiksi ravistuselementin, joka tuo pelaamiseen lisää hauskuutta. Toisaalta GPS-paikannus luo käytännössä niin paljon mahdollisuuksia erilaisille sisällöille, että vain luovuus on rajana. Mobiilikäyttäjille voidaan esimerkiksi tarjota erikoisbonuksia tai kampanjoita, jos he ovat tietyn sijainnin lähellä ja toimivat tietyllä tavalla. Tällaiset kokemukset ovat usein hauskoja ja pelillistettyjä, mikä sitouttaa käyttäjiä passiivista sisältöä tehokkaammin.
Uusi teknologia tuo uusia mahdollisuuksia
Virtuaalitodellisuus ja laajennettu todellisuus ovat teknologioita, joilta odotetaan jatkossa paljon. Näitä teknologioita voidaan hyödyntää myös interaktiivisen sisällön luomisessa aivan uusilla tavoilla. Teknologian kehittyminen tarjoaa aina joka tapauksessa liiketoiminnalle lisää keinoja markkinointiin ja asiakkaiden sitouttamiseen. Tästä esimerkkinä kauppojen omat sovellukset, jotka toimivat myös bonuskortteina.
VR mahdollistaa mukaansatempaavan kokemuksen, jossa käyttäjä voi liikkua virtuaalisessa ympäristössä. Laajennettu todellisuus puolestaan tuo digitaalisia elementtejä todellisen maailman päälle älylaitteen kautta. Jos laajennettu todellisuus ei ole itselle tuttu konsepti, niin tämän teknologian varaan rakennettiin esimerkiksi jättimenestykseen noussut Pokémon GO -peli. Tässä pelissä pelaajat etsivät ja nappaavat Pokémon-hahmoja todellisessa ympäristössä älypuhelimensa näytön kautta.
Virtuaalitodellisuus ja laajennettu todellisuus ovat vain esimerkkejä uusista teknologioista, jotka luovat uusia mahdollisuuksia asiakkaiden sitouttamiselle. Tärkeää näille uusille teknologioille on myös niiden käytön helppous ja saatavuus. Jos uuden teknologian käyttöönotto on vaikeaa tai liian kallista, hidastaa se huomattavasti niin yleistymistä. Esimerkiksi VR-lasien yleistymistä ja hyödyntämistä on hidastanut lasien kallis hinta.
Interaktiivinen sisältö kustannustehokas keino markkinoinnissa
Interaktiivinen sisältö markkinoinnissa on noussut liiketoiminnan tehokkaaksi työkaluksi, koska se mahdollistaa käyttäjien aktiivisen osallistamisen ja pitää heidät pidempään sitoutuneena brändiin. Vahvan brändin luominen voi olla hyvin kallista pelkkien mainoskampanjoiden avulla, joten interaktiivisten sisältöjen hyödyntäminen voi tarkoittaa merkittäviä säästöjä markkinointikuluissa.
Mainostaminen vaatii aina resursseja ja budjettia, kun taas asiakkaiden sitouttaminen interaktiivisen sisällön avulla voi vähentää pitkällä aikavälillä markkinointikustannuksia. Netissä on tarjolla valmiita interaktiivisen sisällön työkaluja, joita voi räätälöi vastaamaan oman yrityksen ilmettä ja brändiä. Samaa pohjaa on sen jälkeen helppo monistaa erilaisiin kampanjoihin ketterästi. Mainostoimistoissa on usein paljon osaamista näiden työkalujen käyttämisestä, joskin he voivat veloittaa melkoisia summia kampanjoiden luomisesta.
Tiedonkeruu näiden testien ja kyselyiden avulla on arvokasta yrityksille, sillä se mahdollistaa markkinoinnin tarkemman kohdentamisen ja käyttäjäystävällisemmän sisällön kehittämisen tulevaisuudessa.